Wholesale Jerseys Cheap AIDA fængende tekster SEO – Agf-Masters

AIDA fængende tekster SEO

Fængende tekster – AIDA:
Når du vil skrive fængende og/eller sælgende tekster, er AIDA-modellen et meget effektivt værktøj –
uanset om vi taler lange tekster eller en kort annonce. Teksten bygges op, så den indeholder 4 vigtige
punkter:

A – Attention
I – Interest
D – Desire
A – Action

Ganske kort forklaret skal du:
1: Fange læserens opmærksomhed
2: Vække interesse for at læse videre
3: Skabe et ønske/behov for det, du prøver at sælge eller give dem
4: Opfordre til handling

Og lidt mere i detaljer:

Attention
Først og fremmest skal du starte med at fange læserens opmærksomhed (Attention).
Det kan du gøre med en kort, fængende overskrift. Fed skrift, billeder, farvet tekst, udråbstegn og
spørgsmålstegn – der er mange måder at fange læserens opmærksomhed på.
(Tip: Hold dig til enten spørgsmålstegn eller udråbstegn, og kun ét – ellers virker det nemt useriøst og
højtråbende, og brugeren vil i mange tilfælde helt ubevidst sortere din overskrift fra som irrelevant.)
Sørg for at holde overskriften så kort som muligt. Især på nettet har vi en utroligt kort attentionspan –
der er mange ting, der kæmper om vores opmærksomhed, og derfor bliver vi let og meget hurtigt
distraheret. penge for din mening

Derfor er en lang, beskrivende overskrift sjældent en fordel – vi bliver simpelthen trætte på forhånd og
orker ikke at læse så meget. Vi er i screening-mode og øjnene flakker hen over skærmen for at finde
noget interessant at klikke på.

Lav derfor en kort overskrift.

Tal er også rigtig gode, da både tal og tegn er iøjnefaldende – “5 lette trin til vægttab” vil fange de
fleste, da vores øjne bliver tiltrukket af tal og tegn, når vi screener. (Og fordi det lover, at her er en
hurtig løsning, der ikke kræver flere timers læsning.)

Interest

Nu har du med farver, fed tekst og evt. tal og tegn fået læseren til at kigge på din overskrift, og dermed
har du fået mulighed for at vække hans interesse, så han får lyst til at se, hvad du har at byde på.
Nu skal du sørge for, at din overskrift rent faktisk giver brugeren lyst til at kigge nærmere på din
annonce/artikel.

En rigtig effektiv fremgangsmåde er enten at gøre læseren opmærksom på et problem (som de
forhåbentlig har) eller at tilbyde en løsning. Lad os sige, at vi gerne vil sælge et acne-produkt. Så kunne
overskriften være “Træt af acne?” eller “Slip af med acne for evigt”.
Spørgsmål og løsning er to forskellige taktikker, som begge gør læseren nysgerrig. Begge overskrifter
vil ramme personer med acne og lader samtidig læseren forstå, at hvis han klikker her (eller læser
videre), så bliver han præsenteret for en løsning.

Spørgsmålet får os til – nærmest ubevidst – lige at vurdere, om det vedrører os, og er derfor en god
måde at gøre læseren interesseret. Løsningen giver ikke samme ubevidste vurderingsproces, men hvor
mange af os kan modstå en løsning, hvis den er bare en smule relevant for os?
Hovedpointen er at gøre læseren nysgerrig og/eller at gøre dem opmærksom på noget, de gerne vil
have. Du skal vække deres interesse for at læse videre.

Interest i teksten

Laver du en kort annonce, fungerer din overskrift som både Attention og Interest, men i en artikel er
det en god ide, hvis du udover overskriften lige bruger et par linier i starten på at fastholde læserens
interesse – gerne gøre dem lidt nysgerrige og lige fortælle dem, at ja, artiklen ER interessant for dem.
Du kender det fra artikler i aviserne. Først er der overskriften, som skal fange din interesse, og derefter
er der lige en kort tekst med fed skrift, som giver dig et par hovedpunkter fra artiklen. Pointen er at
give dig en godbid eller tre, så du får lyst til at læse resten af artiklen og få hele historien.

Billeder

Hvis du har mulighed for at lægge et eller flere billeder ind i artiklen – gerne nogen, der enten
illustrerer problemet (et ansigt fyldt med acne eller acne-ar) eller løsningen (et billede af et ansigt med
fin, ren hud), gør du artiklen mere interessant og samtidig mere overskuelig at læse.
Det er nemlig forskelligt, hvad vi reagerer på. Nogle af os reagerer på tekster, mens andre er mere
visuelt anlagt og derfor helst skal se et relevant billede, hvis du vil fastholde opmærksomheden.
Uanset hvilken type, personen er, understøtter billedet dit budskab og hjælper dig med at gøre
budskabet mere synligt.

Desire

Nu da du har fanget læserens interesse, skal du skabe et behov, som du kan dække.
Uanset om du vil skabe behovet for at personen læser videre, at de køber dit produkt, at de klikker på
din annonce – det er nu, du skal give personen lyst til det, du vil have dem til.
Fortæl dem, hvor fantastisk produktet er, hvor meget de kan få ud af at købe/læse videre, eller hvad du
nu prøver at få dem til. Giv dem dine bedste salgsargumenter.

Action

Til sidst skal du give læseren en handling at udføre. Vil du have dem til at klikke på linket i annoncen
eller i dit nyhedsbrev, vil du have dem til at købe en vare, vil du vise dem flere artikler, de kan læse?
Uanset hvad du kunne tænke dig, at de gør efter at have læst artiklen, så skal du sørge for at gøre dem
opmærksomme på det. Gør det nemt for dem at komme videre – og selvfølgelig derhen, hvor du vil
have dem. ;o)

Det lyder simpelt, men ord som “Klik her”, “Køb nu”, “Læs mere her” osv. er rigtig effektive. Det hedder call-to-action og handler simpelthen om at fortælle brugeren præcis, hvad han skal gøre.

Undlader du at give brugeren en call-to-action, har du ingen indflydelse på, hvad han gør efterfølgende
– og måske forlader han simpelthen din hjemmeside, dit nyhedsbrev, eller hvad det end er, han lige har
læst. Og måske har han ikke specielt lyst til at gå? Hvis du giver ham en stribe valgmuligheder (eller
bare en enkelt), er det sandsynligt at han følger dem.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

 Wholesale NFL Jerseys Supply